Berättelsen om hur 26 minuter försvann från mitt liv och aldrig mer kom åter



Imorse att jag och funderade. Ordet "brasklapp" hade dykt upp i mitt huvud och det slog mig att jag inte hade en jävla aning om vare sig hur det uttalas eller vad det betyder. "Bras   klapp" eller "brask lapp"? Merparten av morgonen ägnades därför åt att fundera ut betydelse för de olika uttalsvarianterna.

Bras-klapp

Inte en ryggdunk på en majbrasa, utan kanske mer när man varsamt petar in pinnar i elden? Finputsa eldstaden?
Eller mindre bokstavligt; falskt smila sig in och hålla sig nära fienden/faran?

Brask-lapp

Alltså en lapp. En papperslapp? En same? En amerikansk förkortning på någon ny ihopfällbar dator? Någon modern variant till läskpapper? Änligen en svensk motsvarighet till engelskans ASAP? Troligast verkade ändå att det skulle vara en papperslapp, typ post it-style. Vad står det då på den? Något braskigt bevisligen. Vad är brask? Liknande ord jag kunde komma på var kaffekask, slask, task, snask, fax (ja ja), gask. Det skulle alltså kunna vara en slask-lapp. Är det skräp? Gask-lapp: en slags inbjudan? Snask-lapp: presentkort på 3-öreskolor?

Ungefär här någonstans i min tankegång insåg jag två saker:

1. Jag kommer aldrig komma på vad det betyder. Brask-delen av ordet kommer garanterat från någon gubbe (alltid gubbar, aldrig gummor) som skrev en lapp en gång.

2. Jag har ägnat en dryg halvtimma åt detta och dessutom börjat anteckna i mobilen. Illa.

Så jag slutade genast och googlade istället ordet när jag kom till jobbet.
När jag gjort detta och läst på om betydelsen insåg jag att många gånger jag hört ordet har det använts i helt fel sammhang. Folk är så jävla okunniga.

Kommentarer
Postat av: saom

Du och Horace. :)



Jag vet faktiskt vad brasklapp betyder, och kommer ifrån. Däremot finns det massor av andra ord jag säkert använder i fel sammanhang. Jag borde sätta mig och googla järnet nån dag också.

2008-10-15 @ 14:02:10
URL: http://saom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0